Het begon al met de preview die Peter Willem had geplaatst met de titel ‘preview race 4’. Een paar oplettende lezers hadden door dat dat niets goeds kon voorspellen aangezien we race 5 zouden gaan verrijden. De preview bevatte de hint ‘2x’. Bob vreesde een herhaling van het parcours van race 4, ook werd er gespeculeerd over 2×2 heats rijden en bijvoorbeeld het hele parcours 2x moeten rijden.
Hoe dan ook, de altijd intimiderende preview van Peter Willem voorafgaand aan races wierp zijn vruchten af: Zelf durfde ik bijna niet meer en blijkbaar was het voldoende voor Kristian om maar helemaal af te haken voor deze race en bang weg te kruipen. Mooizo, weer een concurrent minder, want Kenneth was ook al afgedropen. En nadat ik Bart stevig heb geïntimideerd in de vorige wedstrijd en practice and play moet ik nu toch wel 6e kunnen worden! Bob en ik zijn wel voor de zekerheid nog maar even gaan trainen zaterdagmiddag. Toch wel handig om de ververste achterrem en nieuwe laarzen nog even te testen voor de wedstrijd. Goed voorbereid (ja echt waar!) gingen we zaterdag slapen.
Ondergetekende en Bob zijn -zoals alom bekend- niet de meest kwieke personen ’s ochtends, dus na de minimaal benodigde tijd en koffie na het wakker worden reden we, met de linkerwielkap van de aanhanger langs de muur schrapend, iets te laat weg. Om het slechte begin nog te versterken bleek er bij de Artemisweg aangekomen ook nog eens een ongure kerel op een Triumph een beetje asociaal in de rondte te rijden. Die hebben we maar even van de weg geduwd, want dat accepteren wij natuurlijk niet. Zo, rust en orde weer teruggekeerd, nu kunnen we ons echt op de wedstrijd gaan richten.
Aangezien Kristian er dus niet is kunnen we zijn standaard parkeerplek claimen zodat ik geen energie hoef te verspillen aan te ver op en neer lopen naar de auto voor eten, drinken en koffiegeld. Voor de verandering hebben we ruim voor de briefing de motoren op de paddockstands en in de warmers staan.
Bij de briefing blijkt dat de hint ‘2x’ sloeg op een gedeelte van het parcours dat 2x gereden moet worden, en dat de indeling een beetje lijkt op het parcours van race 4. Het doet mij persoonlijk meer aan race 3 denken, waarbij ook het eerste gedeelte met slalom 2x gereden moest worden. Ik krijg dus ook dezelfde angst als bij race 3: Wat als een wedstrijdrijder vergeet na de 2e keer wél rechtdoor te gaan na de slalom en voor eeuwig gevangen raakt in een ‘infinite loop’? Afijn, na race 3 hebben we gelukkig geen enkele wedstrijdrijder hoeven te bevrijden, dus hopelijk komt het dit keer ook wel goed. Bovendien is er dit keer iets ernstigers om ons zorgen over te maken: Een krappe dubbele jinx. Welke onverlaat heeft nou toch na jaren een nieuwe reactie gegeven op een oud Japans wedstrijdfilmpje, waardoor deze weer volop in de aandacht stond en bepaalde parcoursmeesters op ideeën heeft gebracht? Pfffft, vast iemand waar ik niets mee te maken wil hebben… Ook ik heb dit filmpje trouwens gezien en besluit mede daardoor dat de kortste route geen goed idee en bovendien waarschijnlijk onmogelijk is. Ik houd jinx-lijnen-master Richard wel even goed in de gaten vanuit mijn ooghoeken, maar die lijkt, zoals altijd, geen duidelijke hints weg te geven in zijn handgebaren en looplijnen. Grrrr.
Na het parcours lopen blijk ik een euro te zijn verloren ergens in het parcours. Ik moet dus naar de auto lopen om nieuw kleingeld te pakken voor koffie, en mis daar het lieflijke geluid van een draaiende generator. Die blijkt zichzelf te hebben uitgeschakeld vanwege een kortsluiting makende bandenwarmer. Oeps. In tegenstelling tot mijn nieuwe laarzen ben ik zelf wél flexibel, dus ik besluit direct dat ik ook prima zonder bandenwarmers kan.
Mijn eerste ronde gaat best heel oké en ik zie dat Bob ook goed gaat. Vervolgens zie ik dat Richard tot 2x toe (hoe toepasselijk) meehelpt mijn euro op het asfalt terug te zoeken. Ik weet niet of hij hem gevonden heeft, zo ja dan heb ik hem niet teruggekregen. Ik zie ook tot mijn verbazing dat hij tóch de kortste jinxlijn pakt en het ook nog redt! Hij blijkt overigens achteraf niet de enige te zijn, dikke duim en felicitaties van mij aan diegenen!
Stand na heat 1: Bob op nummer 1 en ik 6e op 110%. Hoera! Zal ik dan eindelijk richting die vermaledijde 105% grens van het blauwe hesje kunnen gaan? Ik heb het gevoel dat ik nog wel een paar seconden sneller kan in heat 2. Ik besluit wel bij de veiligste, ruime jinxlijn te blijven. In heat 2 ben ik ervan overtuigd dat ik iets sneller rijd dan in heat 1, maar dit blijkt niet zo te zijn, zelfs bijna een seconde trager ☹ Misschien toch meer risico gaan nemen? Ik zie Bob na zijn 2e heat met een big smile in het stopvak: 3 seconden verbetering! Of is het omdat Joel er eindelijk weer bij is? Ik denk allebei ? Vervolgens werken de andere blauwe rijders hun 2e heat af.
Het was na heat 1 al duidelijk dat mijn intimidatie tegenover Bart niet gewerkt heeft, en hij eindigt na zijn 2e heat op een knappe 4e plek. Jammer voor mij, maar stiekem is het toch ook eigenlijk wel een aardige kerel en ben ik blij voor hem dat hij zichzelf weer heeft kunnen herpakken en verbeteren. Bert rijdt, zoals heel dit seizoen al, subliem en pakt een 3e plek. Richard, die bebaarde naarling, besluit in heat 2 niet meer naar mijn euro te zoeken (ik weet intussen zeker dat’ie hem in heat 1 stiekem heeft gevonden en gehouden) en rijdt weer eens veel te goed en verslaat Bob met maar liefst 4(!) seconden verschil. Ik snap wel waarom Kristian en Kenneth niet meer mee durven te doen ☹ Martijn wordt 5e, Jon 6e, en ik eindig net binnen de 115% op een 7e plek. Helaas dus voorlopig nog geen blauw hesje, maar al met al toch zeker weer een geslaagde wedstrijd met stralend weer en een leuk parcours! Op naar de volgende, ik ga mij bezinnen op de juiste sabotages, muahahahah.
De foto’s van de winnaars
De medailles van dit jaar worden gesponsord door PRA Health Sciences, een bedrijf dat onderzoek doet naar de werking van geneesmiddelen.
En hier vind je alle filmpjes van de wedstrijd
Wil jij ook een verslag schrijven van een wedstrijd, practice of masterclass? Dat kan natuurlijk! We vinden het leuk om iedere keer een andere gastschrijver te hebben omdat iedereen het anders beleeft! Graag zetten we hiervoor een roulatiepoule op; wil jij hierin meedoen?
Meld je dan via info@motogymkhana.nl